Samenvatting
Piramide, ingezet als VVE programma, is gericht op kinderen van 2-7 jaar die een kinderdagopvang of basisschool bezoeken en een risico op achterstand lopen in hun ontwikkeling op verschillende gebieden. Via twaalf projecten wordt een brede ontwikkeling gestimuleerd. Het hoofddoel van Piramide als VVE-programma is onderwijsachterstanden te voorkomen of verminderen. Dit wordt gedaan door de brede ontwikkeling van jonge kinderen op zeven ontwikkelingsgebieden te stimuleren en ondersteunen, binnen een veilig en positief educatief klimaat.
Doelgroep
Piramide als VVE programma is gericht op kinderen in achterstandssituaties van 2-7 jaar die het kinderdagverblijf en groep 1 en 2 van de basisschool bezoeken.
Doel
Het hoofddoel van Piramide als VVE-programma is het voorkomen en/of verminderen van onderwijsachterstanden door het stimuleren en ondersteunen van de brede ontwikkeling van jonge kinderen op zeven ontwikkelingsgebieden. Dit gebeurt binnen een veilige omgeving en een positief educatief klimaat.
Aanpak
Piramide is een centrumgericht programma. Dit houdt in dat de ontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd om dreigende of al opgelopen achterstand te voorkomen of beperken. Het programma werkt vanuit een holistische, educatieve aanpak en heeft een doorgaande lijn van de kinderopvang naar de basisschool. Dit gebeurt door een combinatie van spelen, zelfstandig leren en ontdekken vanuit zeven ontwikkelingsgebieden. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten richten een thematische speelleeromgeving in met veel concrete materialen en plannen op basis van de behoeften van de kinderen uit hun groep een beredeneerd aanbod. Hierbij zorgen ze voor een opbouw van concreet naar abstract. Kinderen die extra aandacht nodig hebben krijgen steun in de vorm van tutoring. Er is verdiepend aanbod voor pientere kinderen.
Materiaal
Er zijn diverse materialen beschikbaar. In de projectboeken en in de app Piramide Digitaal staat hoe pedagogisch medewerkers en leerkrachten een rijke speelleeromgeving in kunnen richten, waarin de kinderen al spelend een project ontdekken. Daarnaast zijn er suggesties voor activiteiten in een groepje, waarin kinderen samen met een professional een project exploreren. Ze starten dicht bij hun eigen ervaringen en gaan steeds een stapje verder. Er zijn ontdekplaten met verhalen, liedjes, versjes en spelletjes die aansluiten bij de projecten. Piramide heeft ook materialen die kinderen helpen grip te krijgen op gebeurtenissen van de dag en die daar structuur aan geven, zoals een dagritmepakket en een kiesbord. Verder zijn er diverse ontwikkelingsmaterialen beschikbaar. Ook bestaan er boeken over Piramide als totaalconcept, waarvan een aantal gekoppeld zijn aan training.
Onderbouwing
Piramide is gebaseerd op de hechtingstheorie (de behoefte om ons met een ander te verbinden), de distancing theorie (dicht bij het kind beginnen en vervolgens afstand nemen) en de dynamische systeemtheorie (hoe complexe systemen door interacties tussen hun onderdelen zichzelf organiseren en veranderen). Daarnaast is Piramide ontwikkeld op basis van praktische kwaliteitseisen.
Hierbij is het handelen uitgewerkt in projecten, die voldoende vrijheid en creativiteit bieden om de aanpak naar eigen hand te zetten en het onderwijsproces flexibel te organiseren. Piramide heeft de psychologische theorieën samengebracht en uitgewerkt tot een samenhangende educatieve en succesvolle aanpak (Van Kuyk et al., 2012).
Onderzoek
Met betrekking tot Piramide zijn diverse effectstudies uitgevoerd, zowel in Nederland als in het buitenland (USA, Duitsland) (Veen, Van Daalen & Roeleveld, 2007; Veen, Roeleveld & Leseman, 2000; Veen, Derriks & Roeleveld, 2002; Van Kuyk, 2000; De Goede en Reezigt, 2001; Bingham, Kwon, Jeon, & Barrett-Mynes, 2011; Bingham, Kwon, & Barrett-Mynes, 2012; Kammermeyer, Roux & Stuck, 2015, 2016).
De effecten van Piramide liggen vooral op het cognitieve vlak. Op sociaal-emotioneel gebied zijn er bescheiden effecten gevonden vergeleken met controlegroepen. Resultaten uit onderzoek naar Piramide (2011-2015) laten bijvoorbeeld zien dat kinderen die met Piramide werken zowel bij de pretest als bij de posttest significant hoger scoren op fonologisch bewustzijn, letterkennis en aanvankelijk lezen en numeriek-mathematische vaardigheden dan kinderen in de controlegroep en in twee andere experimentele condities.
Wil je het volledige document lezen?
Klik dan hier!