Piramide in het primair onderwijs
Hou jij als leerkracht in de onderbouw ook zoveel ballen in de lucht? Dan ben je geholpen met een duidelijk, overzichtelijk en handig totaalprogramma dat je helpt om het onderwijs voor je leerlingen optimaal in te richten. Zo geef je ze de best mogelijke basis voor hun verdere schoolloopbaan, als groep en individueel. Met Piramide als jouw steunpilaar ben je verzekerd van succes!
Grip op de ontwikkeling van kleuters
Met Piramide is dat eenvoudiger dan je denkt. Alles is in dit educatieve programma al voorbereid en uitgewerkt, digitaal, fysiek of als combinatie van beide. Je hoeft de lessen alleen nog maar te kiezen en in te plannen. Alle kerndoelen zijn in de projectactiviteiten verwerkt, dus je kunt er gerust op zijn dat het hele PO-curriculum geborgd is. Samen met je collega’s kun je nog een persoonlijke draai aan de planning geven die past bij jullie visie op kleuters en de visie van de school.
Spelend leren met kleuters
Piramide werkt in ieder project met vier vaste stappen: Oriënteren – Demonstreren – Verbreden – Verdiepen. In elke stap wordt het project spelenderwijs verkend en ga je steeds verder de verdieping in met je groep. De ontwikkelingsgebieden worden altijd in samenhang aangeboden. Op deze manier leren kleuters op een fijne manier met elkaar om te gaan, zelfstandig te worden en vooral veel plezier te hebben in spel en leren.
Piramide geeft via spelende leren aandacht aan alle ontwikkelingsgebieden:
- Persoonlijkheidsontwikkeling
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Motorische ontwikkeling
- Kunstzinnige ontwikkeling
- Taalontwikkeling
- Ontwikkeling van waarnemen, denken en rekenen
- Oriëntatie op ruimte, tijd en wereldverkenning
- Digitale geletterdheid
De grootste voordelen van Piramide voor het primair onderwijs:
Spelend leren in hoeken!
Piramide biedt (startende) leerkrachten houvast bij het plannen van een goed beredeneerd aanbod. Het alles-in-één-concept geeft inzicht in de aanbodsdoelen en zorgt voor een mooie balans tussen rijk ingerichte hoeken en groepsexploratie in de kring. De nadruk ligt op spelend leren in de hoeken, waarbij voorspeelstukjes (‘modeling’) helpen om het spel nog interactiever en rijker te maken. Het observeren van het spel met de meespeelregistratie geeft je inzicht in de ontwikkeling van kleuters en biedt suggesties om het spel met de drie V’s (Verkennen, Verbinden, Verrijken) te verbeteren.
Ontwikkeldriehoek
Piramide heeft een eigen kindvolgsysteem ontwikkeld, de Ontwikkeldriehoek. De authentieke en systematische evaluatie geven je inzicht in hoe de ontwikkeling van de kleuters binnen jouw groep verloopt. Met de resultaten is het maken van een groepsplan en het plannen van een vervolgaanbod een fluitje van een cent.
Authentieke evaluatie:
- Je observeert en evalueert de dagelijkse activiteiten;
- De Ontwikkeldriehoek, een fijnmazig systeem dat snel en vlot in te vullen is, helpt je eenvoudig te signaleren en tijdig te reageren. Daar waar het kan, maak je gebruik van de tijdbesparende ‘snelweg’: als de ontwikkeling van een kind volgens de richtlijnen verloopt, registreer je slechts het noodzakelijke. Als je signaleert dat een kind risico loopt of meer, minder of een ander aanbod nodig heeft, kun je dit tot in de kleinste details per kind vastleggen en een plan van aanpak opstellen;
- Het observeren van spel in de hoeken met de drie V’s (Verkennen, Verbinden, Verrijken).
Systematische evaluatie:
- Gebeurt minimaal twee keer per jaar door het invullen van observatielijsten per domein;
- Zo breng je de ontwikkelingsgroei van een kind op deze domeinen in kaart.
De PIVA voor professionals
Zie je in de leerlingrapportages dat meerdere kinderen opvallen in één of meer ontwikkelingsgebied(en)? Dan is het goed om je eigen leerkrachtvaardigheden eens te bekijken. Zijn er vaardigheden waarin je kunt groeien, zodat je je groep nog beter kunt ondersteunen?
In de PIVA voor professionals vind je reflectie op je eigen handelen als leerkracht en persoonlijke ontwikkelmogelijkheden. Dit leg je vast in je eigen ontwikkelplan, als zelfevaluatie.
Alle ontwikkelingsgebieden in een altijd actueel, dekkend en beredeneerd aanbod
Naast de doelen voor jonge kinderen op het gebied van taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en kunstzinnige vorming, biedt Piramide ook een complete ontwikkelingslijn voor digitale geletterdheid. Nieuwe kerndoelen en bijgewerkte inhoud, zoals aangescherpte doelen voor burgerschap, worden voortdurend geüpdatet in het digitale systeem van Piramide. Zo kun je, afhankelijk van de behoeften van de groep en individuele kinderen, alle inhoud van Piramide gebruiken voor een dekkend en beredeneerd aanbod.
Piramide werkt!
Met Piramide stimuleer je jonge kinderen op een speelse manier in hun ontwikkeling. Door een slimme combinatie van activiteiten krijgen ze in een veilige omgeving grip op de wereld. Piramide is bewezen effectief, dus je kiest voor kwaliteit en zekerheid!
Waarom kiezen voor Piramide?
- Focus op spelend leren in hoeken;
- Talloze suggesties voor het inrichten van een rijke speelleeromgeving;
- Je zet snel en eenvoudig een beredeneerd aanbod neer;
- Doorgaande lijn van 0 tot 7 jaar, dus goed inzetbaar binnen een IKC of kinderopvang;
- Activiteiten en suggesties voor elf verschillende hoeken, uitgewerkt in twaalf projecten;
- Activiteiten op drie niveaus: Basis, Tutor en Pienter;
- Flexibiliteit door ontwikkelen van eigen activiteiten gekoppeld aan de aanbodsdoelen.
Wil je nog meer weten? Meld je dan aan voor een webinar!
Interesse in de Piramidemethode?
Neem contact met ons op en een van onze accountmanagers komt zo snel mogelijk bij je terug!