Rustig beginnen
Binnen Piramide worden projecten opgebouwd in vier projectstappen: oriënteren, demonstreren, verbreden en verdiepen.
Je zou kunnen zeggen dat de vier stappen van ‘eenvoudig’ naar ‘moeilijk’ gaan, van concreet naar abstract. Dichtbij beginnen is belangrijk voor het gevoel van veiligheid van de kinderen: wat nabij is, is vertrouwd. Vanuit het bekende en vertrouwde wordt stap voor stap meer afstand genomen en bouwen kinderen hun kennis en ervaringen uit. Ook in het spel en speelleeromgeving is deze opbouw te vinden.
Oriënteren: het wereldrestaurant is ingericht met basismaterialen.
Materialen in opbouw
Doen-alsof spel in een rijk ingerichte speelleeromgeving met in opbouw gekozen materialen en de interactie tussen kinderen tijdens dit spel leidt tot het uitbreiden van woordenschat en rekenvaardigheden (Van Rijn, Meijs en Stijnen, 2019). De leerkracht of pedagogisch medewerker speelt voor en speelt mee (modelen) tijdens of voorafgaand het spel. Dit is in Piramide uitgewerkt in de rijke speelleeromgeving die uitnodigt om zelfstandig en op eigen initiatief (samen) te spelen en te leren. Op deze manier bieden professionals nieuwe spelimpulsen en interventies aan het initiatief van kinderen.
Oriënteren
Kinderen maken kennis met en komen in de sfeer van het thema. Zij oriënteren zich op de inrichting en basismaterialen. De basismaterialen van het wereldrestaurant bestaan uit het speldecor, serviesgoed, bestek, het keukentje met keukenspullen en verkleedkleren voor de kok.
Materialen in het wereldrestaurant in de projectstap Oriënteren. De kinderen richten de hoek in en dekken de tafels. De kok maakt eten klaar voor de klanten.
Demonstreren
De leerkracht of pedagogisch medewerker doet het spel voor en speelt mee. Zo benoemt zij nieuwe woorden en begrippen. In deze stap wordt de kassa geïntroduceerd en eten uit Italië. Met de menukaarten bestellen kinderen pizza. Het is namelijk vandaag pizzadag. De kinderen kiezen uit bekende ingrediënten zoals kaas, tomaat, ananas, ham en champignon. De kok maakt een pizza en zodra de oven piept, is de pizza klaar. Na het eten rekent de klant af.
Demonstreren in het wereldrestaurant
Verbreden: nieuwe materialen worden toegevoegd
In deze projectstap is er aandacht voor de eigen ervaringen van de kinderen. Meer en moeilijkere voorbeelden worden gebruikt, waarbij een focus op overeenkomsten en verschillen ligt. Er is afstand van het hier en nu.
Eten uit verschillende landen met vlaggetjes en een wereldkaart worden toegevoegd. Wat is jouw lievelingseten? En wat eet je thuis vaak? De ober neemt de bestellingen op met een notitieblokje. Hij schrijft de bestelling op.
De wereldkaart, vlaggetjes en gerechten uit verschillende landen zijn toegevoegd.
Verdiepen
In de stap Verdiepen wordt een hond geïntroduceerd. Ook krijgt de kok kookboeken om de lekkerste recepten te kunnen maken.
Kinderen passen het geleerde toe in andere situaties. Probleempjes worden aangeboden, waarbij logisch en kritisch denken belangrijker wordt. Kinderen leren omgaan met abstractere representaties. Analyseren van situaties en probleempjes, het evalueren daarvan en zelf creëren van nieuwe situaties en oplossingen zijn belangrijk in deze projectstap.
Door nieuwe situaties en materialen blijven kinderen geboeid, nieuwsgierig en betrokken bij het spel. Ze willen graag spelen in de hoek. Ze leren van kijken naar anderen, imiteren, zelfstandig spelen en samen spelen.
Verdiepen in het wereldrestaurant
De klanten in het wereldrestaurant hebben ook hun kinderen meegenomen. De kinderen vinden niet alles lekker. ‘Bah, dat lust ik nieeeet!’ Moeder probeert het op te lossen. Wat eet de baby het liefst? Dan komt er ineens een hondje het wereldrestaurant binnenlopen. Mag dat wel? Ja hoor, in dit restaurant krijgen honden een beetje water en heerlijke brokjes. Een klant neemt stiekem de hond mee aan tafel!
Natuurlijk, de hond mag ook aan tafel.
- Rijn, B. van, Meijs, C. J. C., & Stijnen, P. J. J. (2019). De Effecten van Videomodeling op de Woordenschat en Rekenvaardigheden van Kleuters tijdens Doen-alsof Spel. Verkregen op 5 januari, 2021, van https://research.ou.nl/en/studentTheses/de-effecten-vanvideomodeling-op-de-woordenschat-en-rekenvaardigheden