Overal om ons heen zijn mooie dingen te bewonderen. Kunst is een deel van ons dagelijkse leven. Jonge kinderen komen op een spontane manier in aanraking met kunst en reageren hier vaak onbevangen op. Wanneer kinderen spelen in een park of plantsoen, kruipen ze nieuwsgierig onder een beeld door. Ze bewegen vanzelf mee als ze muziek horen en ze hebben plezier in versjes, liedjes, klanken en geluiden. Kinderen zien op allerlei plaatsen schilderijen en foto’s hangen en via prentenboeken komen ze in contact met het artistieke werk van kinderboek illustratoren. Ze spelen met kleuren en vormen. Ze luisteren naar verhalen en kijken naar televisie en films. Jonge kinderen zijn van nature gevoelig voor al deze kunstindrukken. Ze nemen ze in zich op, onderzoeken ze en experimenteren er mee.
De kinderen van groep 1 en 2 maken door dit project kennis met werk van kunstenaars en worden zelf ook kunstenaars. Ze doen aan kunstbeschouwing door te praten over wat ze zien en beleven aan kunst. Spelen en leren staat centraal. Aansluitend op het spelen en leren zijn er enkele activiteiten. In het filmpje hieronder zie je een passende activiteit voor dit project.
Activiteit – Maak het schilderij Farbtabelle na
Bekijk samen met de kinderen het schilderij ‘Farbtabelle’ van Paul Klee. Kunnen de kinderen dit namaken met propjes vloeipapier in verschillende kleuren? Een leuke activiteit, waarbij onder meer de fijne motoriek gestimuleerd wordt.